تفاوت جوهر دای و پیگمنت

دوشنبه 29 آذر 1400 1090 بازدید کننده گروه آخرین اخبار

مقدمه :

جوهر Pigment و Dye ، هردو از موادی هستند که با ترکیب های خاص، به مواد دیگر، رنگ می بخشند.این دو نوع جوهر از انواع رایج  در استفاده از چاپگر ها می باشند. تفاوت های این دو ماده با یکدیگر باعث می شود تا جایگاه و کاربری آنها نیز با یکدیگر متفاوت باشند.

جوهر پیگمنت:

پیگمنت ها حالت مایع ندارند و جامد هستند. پیگمنت‎ یک ماده‎ ی پودری و خشک بوده و در واقع مجموعه ‎ای از ذرات جامد بسیار کوچک است که در داخل کارتریج با آب ترکیب می‎شوند که دارای ماندگاری بسیار بالا هستند.

جوهر دای:

جوهرهای دای معمولا مایع هستند. علاوه بر این، جوهر در داخل کارتریج نیز با آب مخلوط است و در آب به صورت یکنواخت حل می­شود. جوهر دای دارای مولکول­ های آلی هستند که باعث شفافیت و درخشندگی بالای آنها می شود.

تفاوت جوهر دای و پیگمنت:

ماندگاری:

جوهر های پیگمنت همانطور که گفته شد دارای دوام و ماندگاری بالا هستند.این جوهرها به دلیل خاصیت نامحلول بودنی که دارند در برابر آب و رطوبت مقاومت دارند .همچنین این جوهرها مقاومت بالایی در برابر نور یا منبع های نوری آسیب زننده دارند و دارای پایداری رنگ و طول عمر بیشتری نسبت به جوهر دای دارند.

جوهر های دای نسبت به جوهرهای پیگمنت از دوام و مقاومت کمتری برخوردارند .این جوهر ها حلال در آب هستند به همین دلیل تمام تصاویر چاپ شده با جوهر های دای در هنگام تماس با آب کاملا از بین میروند.این جوهرها در براربر نور و اشعه فرابنفش مقاومت کم تری نسبت به پیگمنت ها داشته و ممکن است پس از مدت زمانی تغییر رنگ دهند.

درخشندگی و شفافیت :

جوهرهای پیگمنت شفاف نیستند و ازخود نور را عبور نمی دهند.

در مقابل جوهرهای دای شفاف هستند و نور را منعکس می کنند.

طیف رنگی :

جوهر های پیگمنت طیف رنگی محدودی نسبت به جوهر های دای دارند ولی خیلی سریع تر از جوهرهای دای خشک میشوند.

در مقابل جوهرهای دای طیف رنگی گسترده ای دارند بطوری که تصاویر چاپ شده با جوهر های دای دارای عمق –جزییات بیشترو طیف رنگی درخشانی هستند ولی نسبت به جوهر های پیگمنت دیرتر خشک میشوند و امکان دارد قبل از خشک شدن در هم بیامیزند.

تمایل به سطوح:

جوهرهای پیگمنت به سطوح تمایل ندارند .

در مقابل جوهرهای دای تمایل به سطوح داشته و جذب سطوح می شوند.

قیمت:

جوهرهای پیگمنت نسبت به جوهرهای دای قیمت بالاتری دارند.

در مقابل جوهرهای دای ارزان تر و فراوان تراز جوهرهای پیگمنت هستند.

 

نتیجه گیری:

اگر هنوز تصمیم نگرفته اید که از جوهر دای استفاده کنید یا جوهر پیگمنت براساس مطالبی که در قسمت بالا شرح داده شد باید به طور کلی 2 فاکتور را در نظر بگیرید

1)اینکه چه مقدار میخواهید هزینه کنید .

2) چه چیزهایی را میخواهید چاپ کنید.

اگر میخواهید کار چاپی که انجام می دهید هزینه مقرون به صرفه ای داشته باشد و تصاویر یا مطالبی که چاپ میکنید عمق و طیف رنگی گسترده ای داشته باشد از جوهر دای استفاده کنید .

اگرمیخواهید کار چاپی که انجام می دهید دوام و ماندگاری بالاتری داشته باشد و در برابر نور خورشید تغییر تونالیته رنگ نداشته باشد از جوهر پیگمنت استفاده کنید .

لازم به ذکر است که جوهر های دای با تمامی پرینتر های جوهرافشان سازگارند اما جوهر های پیگمنت با هر نوع هد پرینتری سازگار نیستند.

 


تفاوت جوهر دای و پیگمنتتدارکات چاپ شیراز12/20/2021مقدمه :جوهر Pigment و Dye ، هردو از موادی هستند که با ترکیب های خاص، به مواد دیگر، رنگ می بخشند.این ... مقدمه :جوهر Pigment و Dye ، هردو از موادی هستند که با ترکیب های خاص، به مواد دیگر، رنگ می بخشند.این دو نوع جوهر از انواع رایج  در استفاده از چاپگر ها می باشند. تفاوت های این دو ماده با یکدیگر باعث می شود تا جایگاه و کاربری آنها نیز با یکدیگر متفاوت باشند.جوهر پیگمنت:پیگمنت ها حالت مایع ندارند و جامد هستند. پیگمنت‎ یک ماده‎ ی پودری و خشک بوده و در واقع مجموعه ‎ای از ذرات جامد بسیار کوچک است که در داخل کارتریج با آب ترکیب می‎شوند که دارای ماندگاری بسیار بالا هستند.جوهر دای:جوهرهای دای معمولا مایع هستند. علاوه بر این، جوهر در داخل کارتریج نیز با آب مخلوط است و در آب به صورت یکنواخت حل می­شود. جوهر دای دارای مولکول­ های آلی هستند که باعث شفافیت و درخشندگی بالای آنها می شود.تفاوت جوهر دای و پیگمنت:ماندگاری:جوهر های پیگمنت همانطور که گفته شد دارای دوام و ماندگاری بالا هستند.این جوهرها به دلیل خاصیت نامحلول بودنی که دارند در برابر آب و رطوبت مقاومت دارند .همچنین این جوهرها مقاومت بالایی در برابر نور یا منبع های نوری آسیب زننده دارند و دارای پایداری رنگ و طول عمر بیشتری نسبت به جوهر دای دارند.جوهر های دای نسبت به جوهرهای پیگمنت از دوام و مقاومت کمتری برخوردارند .این جوهر ها حلال در آب هستند به همین دلیل تمام تصاویر چاپ شده با جوهر های دای در هنگام تماس با آب کاملا از بین میروند.این جوهرها در براربر نور و اشعه فرابنفش مقاومت کم تری نسبت به پیگمنت ها داشته و ممکن است پس از مدت زمانی تغییر رنگ دهند.درخشندگی و شفافیت :جوهرهای پیگمنت شفاف نیستند و ازخود نور را عبور نمی دهند.در مقابل جوهرهای دای شفاف هستند و نور را منعکس می کنند.طیف رنگی :جوهر های پیگمنت طیف رنگی محدودی نسبت به جوهر های دای دارند ولی خیلی سریع تر از جوهرهای دای خشک میشوند.در مقابل جوهرهای دای طیف رنگی گسترده ای دارند بطوری که تصاویر چاپ شده با جوهر های دای دارای عمق –جزییات بیشترو طیف رنگی درخشانی هستند ولی نسبت به جوهر های پیگمنت دیرتر خشک میشوند و امکان دارد قبل از خشک شدن در هم بیامیزند.تمایل به سطوح:جوهرهای پیگمنت به سطوح تمایل ندارند .در مقابل جوهرهای دای تمایل به سطوح داشته و جذب سطوح می شوند.قیمت:جوهرهای پیگمنت نسبت به جوهرهای دای قیمت بالاتری دارند.در مقابل جوهرهای دای ارزان تر و فراوان تراز جوهرهای پیگمنت هستند. نتیجه گیری:اگر هنوز تصمیم نگرفته اید که از جوهر دای استفاده کنید یا جوهر پیگمنت براساس مطالبی که در قسمت بالا شرح داده شد باید به طور کلی 2 فاکتور را در نظر بگیرید1)اینکه چه مقدار میخواهید هزینه کنید .2) چه چیزهایی را میخواهید چاپ کنید.اگر میخواهید کار چاپی که انجام می دهید هزینه مقرون به صرفه ای داشته باشد و تصاویر یا مطالبی که چاپ میکنید عمق و طیف رنگی گسترده ای داشته باشد از جوهر دای استفاده کنید .اگرمیخواهید کار چاپی که انجام می دهید دوام و ماندگاری بالاتری داشته باشد و در برابر نور خورشید تغییر تونالیته رنگ نداشته باشد از جوهر پیگمنت استفاده کنید .لازم به ذکر است که جوهر های دای با تمامی پرینتر های جوهرافشان سازگارند اما جوهر های پیگمنت با هر نوع هد پرینتری سازگار نیستند. 5.0